Een aanbrengbonus is een mooie beloning voor je eigen medewerkers die succesvol nieuwe medewerkers aanbevelen. Werving via eigen medewerkers wordt steeds vaker en succesvoller ingezet. Het is efficiënt en goedkoper dan meer traditionele wervingsmethodes.
Naast het verlagen van de wervingskosten, voelen medewerkers die betrokken zijn bij het wervingsproces zich meer gewaardeerd en betrokken. Dit leidt tot een hogere werknemerstevredenheid en -retentie.
Voorwaarden
Als werkgever kun je zelf voorwaarden stellen aan (de uitbetaling van) de bonus. Overigens hoeft dat niet altijd geld te zijn; het kan ook in de vorm van een andere beloning zoals een waardebon.
Verder is het verstandig om na te denken wanneer de aanbrengbonus wordt uitgekeerd. Is dat nadat de medeweker tekent? Als de proeftijd voorbij is? Na een bepaalde periode in dienst? Of een combinatie hiervan?
Tip: maak een transparante regeling. Stel niet een hele lijst met voorwaarden vast. Dat werkt afschrikwekkend en drempel verhogend.
Wat kan ik nog meer doen
Naast het beproefde instrument van de aanbrengbonus zijn er voor jou als recruiter of HR meer mogelijkheden naast de traditionele wervingsmethodes.
Welkom- en retentiebonus
Al eens gedacht aan een welkombonus voor nieuwe medewerkers en een retentiebonus voor bestaande medewerkers? Net als de aanbrengbonus stel je zelf de voorwaarden vast en houd je regie!
Contact
Neem gerust contact op met Roel Visser van HR in Praktijk. Hij helpt je graag bij het ontwikkelen en inzetten van deze ‘andere’ succesvolle methodes!
Vanuit HR in Praktijk adviseer ik werkgevers en werknemers op het brede domein van HR. Wil je meer weten over HR, arbeidsrecht, verzuim, casemanagement en duurzame inzetbaarheid of heb je behoefte aan advies op een ander specifiek HR-thema? Neem dan contact op. HR in Praktijk helpt je graag!
➨ Bel ☏ 0610035540
➨ Email ✉ Roel@hrinpraktijk.nl
➨ check💻 www.hrinpraktijk.nl
Commentaires