Vraag een leidinggevende of medewerker naar de jaarlijkse traditionele beoordelingsgesprekken en iedereen begint te zuchten. Het kost veel tijd en energie en wat het echt oplevert blijft onduidelijk. Het is een “moetje” en de focus ligt op afvinken, kruisjes zetten en overgaan tot de orde van de dag.
Het traditionele beoordelingsgesprek is niet meer van deze tijd. Het kost veel tijd en het systeem staat oprechte verbinding in de weg. Medewerkers willen vaker en meer horen hoe het echt gaat. Een keer per jaar vernemen wat niet goed is gegaan draagt niet bij aan het versterken van onderlinge samenwerking en het behalen van gestelde doelen.
De tijd en generatie van nu vraagt om een andere aanpak waarbij verantwoordelijkheid en eigen regie voor zowel de prestaties als de eigen ontwikkeling bij de medewerker zelf ligt. In de samenleving bepalen burgers ook zelf bij welke groepen ze willen horen. Ze laten zich minder leiden, traditionele rollenpatronen vervagen en evolueren tot nieuwe normen, waarden en gebruiken. Zo ook met het nieuwe beoordelen binnen de arbeidsrelatie.
De kern van het nieuwe beoordelen vormt een continue dialoog en feedback, niet een of twee keer per jaar, maar het hele jaar door. Met korte krachtige gesprekken en feedback van leidinggevende, collega’s en klanten gaan medewerkers aan de slag met hun eigen functioneren.
De leidinggevende predikt dienend leiderschap: hij faciliteert en spant zich in om het beste uit zijn medewerkers te halen. Medewerkers die hun talenten kunnen inzetten en eigen initiatieven kunnen ontplooien, ervaren meer werkplezier, zijn meer betrokken en presteren beter. En het draagt bij aan hun (duurzame) inzetbaarheid, binnen en buiten de eigen organisatie.
Wil je hier meer over weten of heb je behoefte aan advies op andere HR-onderwerpen? Neem dan contact op met HR in Praktijk. Ik help je graag verder.
Comments