Het afwijzen van sollicitanten na goede gesprekken vereist zorgvuldige communicatie. Ondanks de vaak teleurstellende boodschap wil je als werkgever een positieve indruk achter te laten.
Het is belangrijk om in je reactie professioneel, respectvol en empathisch te zijn. Lastig? Hanteer in je communicatie deze richtlijnen:
Persoonlijk contact: Geef bij voorkeur telefonisch feedback, zodat de kandidaat zich gewaardeerd voelt en eventuele vragen kan stellen. Dit toont respect en oprechte interesse in de sollicitant.
Constructieve feedback: Geef specifieke, eerlijke feedback over waarom de keuze op een andere kandidaat is gevallen. Dit helpt de sollicitant te leren en zich te verbeteren voor toekomstige sollicitaties.
Toon waardering: Bedank de sollicitant voor de tijd, moeite en interesse in de organisatie. Laat merken dat hun sterke punten gezien en gewaardeerd zijn.
Bied ondersteuning aan: Als het passend is, verwijs de kandidaat naar andere mogelijkheden binnen of buiten het bedrijf of biedt aan om de kandidaat in de toekomst opnieuw te overwegen.
Wees duidelijk en vriendelijk: Zorg ervoor dat de boodschap empathisch, maar vastberaden is. Vermijd vage termen en wees transparant over de reden van de afwijzing.
Dit proces zorgt ervoor dat kandidaten ondanks de teleurstelling positief op de ervaring terugkijken en open blijven voor toekomstige mogelijkheden bij je bedrijf. De arbeidsmarkt is tegenwoordig niet meer een onuitputtelijke bron van kandidaten.
Comments